کد مطلب : 27823 تاریخ مطلب : 1397/05/15

ثبت برند صنايع چيني

ظروف چيني از ديرباز از جمله ظروفي بوده است که مورد توجه قرار داشته است. حتي امروزه با وجود تنوع ظروف غذاخوري و پذيرايي بازهم ظروف چيني مورد استفاده قرار مي گيرند.

گفتني است، ظروف چيني از سالم ترين ظروف غذاخوري مورد استفاده بشر است. اين ظروف نمونه اي از ظروف سراميکي است که براي مصارف غذاخوري مورد استفاده قرار مي گيرد. با پيشرفت صنعت توليد چيني هر روزه سرويس هاي چيني با کيفيتي وارد بازار مي شوند.
با توجه به اهميت صنايع چيني و مصارف متعدد آن، بازارمناسب و کارآمدي براي تجارت درميان فعالان اقتصادي و تجاري در اين زمينه وجود دارد. بنابراين با ثبت برند صنايع چيني مي توانيد از مزايايي که ثبت برند در اختيار شما قرار مي دهد به راحتي استفاده نموده و قله هاي پبشرفت را طي نماييد. بر همين اساس تصميم گرفتيم در اين مقاله به مهم ترين ضوابط قانوني ثبت برند صنايع چيني بپردازيم. با ما در ثبت شرکت فکر برتر همراه باشيد.
• شرايط ثبت برند صنايع چيني :
نام برند مي بايست قانوني و قابليت ثبت داشته باشد. مطابق قانون علامتي قابل ثبت است که جديد و ابتکاري بوده و گمراه کننده نباشد، به اين معني که نام و نشان تجاري نبايد مشتري را از لحاظ جنس يا مبدأ علامت به اشتباه اندازد.
لازم به ذکر است، هر شخص حقيقي يا حقوقي مي تواند به ثبت برند اقدام کند مشروط بر اينکه مدارکي دال بر انجام فعاليت تجاري يا تاجر بودن داشته باشد. يعني يا پروانه کسب از اتحاديه مربوطه داشته باشيد يا پروانه بهره برداري از سازمان صنعت ، معدن و تجارت تهران يا هر استان ديگر، يا پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و يا دانشگاه علوم پزشکي تهران يا ايران يا گواهي از اتحاديه مربوطه جهت کالا يا خدمات مورد نظر و ساير مجوزها از مراجع ذي ربط حسب محصول کالا يا خدمات مورد متقاضي.
• علائم ممنوعه :
قانون ثبت علائم و آيين نامه اصلاحي اجرايي مصوب سال 1337 ثبت علائم زير را ممنوع اعلام نموده است :
1ـ علائم رسمي، دولتي و مملکتي نظير پرچم ايران،علائم وزارتخانه ها، هلال احمر،علائم نيروهاي مسلح وغيره.
2ـ علائمي که قبلاً خود يا مشابه آن به ثبت رسيده باشند».
3ـ علائمي که منافي عفت عمومي و نظم و انضباط اجتماعي باشند.
4ـ علائمي که داراي اسم وعبارت عمومي باشند و دولت استعمال آن ها را تحت علامت تجاري ممنوع کرده باشد.
• مدارک مورد نياز براي ثبت برند صنايع چيني :
- تکميل دو نسخه اظهارنامه علامت
- مدارک هويت متقاضي :
الف) اشخاص حقيقي: فتوکپي شناسنامه و کارت ملي
ب) اشخاص حقوقي: آخرين روزنامه رسمي، تصوير شناسنامه و کارت ملي صاحبان امضاء
- مدارک نماينده قانوني: در صورتي که تقاضاء توسط نماينده قانوني( وکيل، دارنده يا دارندگان حق امضاء براي اشخاص حقوقي و ...) به عمل آيد مدارک آن ضميمه گردد.
- ده نمونه گرافيکي با تصويرازعلامت درخواست حداکثر در ابعاد 10×10 سانتي متر
- در صورت سه بعدي بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافيکي يا تصوير دو بعدي به نحوي که از شش زاويه متفاوت تهيه و درمجموع يک نمونه واحد را تشکيل دهند.
- ارائه مدارک دال بر فعاليت در رشته مربوطه، به عنوان مثال: جواز اعلاميه تأسيس از وزارت صنايع يا پروانه بهره برداري صنايع يا پروانه ساخت. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي يا پروانه کسب و ...
- استفاده از حق تقدم : در صورتي که متقاضي يا متقاضيان ثبت بخواهند به استناد تقاضاي ثبت خارج از کشورازمزاياي حق تقدم (حداکثر تا 6 ماه) استفاده نمايند مي بايست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسليم اظهارنامه يا حداکثر ظرف مدت 15روز از آن تاريخ تقديم نمايند.
- نسخه اي ازضوابط و شرايط استفاده ازعلامت جمعي و تأييديه مقام صلاحيت دار
- رسيد مربوط به پرداخت هزينه هاي قانوني :
الف) هزينه اظهارنامه اشخاص حقيقي
ب) معادل ارزي کليه هزينه ها و تعرفه هاي ثبتي علامت بر مبناي فرانک سوئيس مي بايست به شماره حساب ارزي به نام خدمات ثبتي اداره کل مالکيت صنعتي واريز گردد.
• مراحل ثبت برند صنايع چيني :
- عموماً اولين گام در ثبت برند، استعلام آن مي باشد، تا توسط شخص ديگري به ثبت نرسيده باشد.
- پس از انتخاب برند و تأييد استعلام مي بايست به سامانه مالکيت صنعتي ( قسمت ثبت علائم تجاري) مراجعه نماييد و اطلاعات و مدارک لازم را ارسال نموده و کد پيگيري دريافت کنيد.
- پس از تکميل اطلاعات در سامانه، ممکن است پاسخ اداره يکي از اين سه حالت اخطار نقص، رد پرونده، آگهي نوبت اول باشد. که در حالت آگهي نوبت اول يعني مشکلي در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و مي بايست نسبت به ارائه مدارک اقدام نماييد.
نکته : شخصي که تقاضاي ثبت چندين علامت را به طور همزمان مي نمايد بايد براي هر يک از آن ها مطابق مقررات اين آيين نامه ، اظهارنامه جداگانه اي تسليم کند. در اين صورت، اگر تقاضاها توسط نماينده قانوني به عمل آمده باشد، مدرک اصلي نمايندگي به يکي از اظهارنامه ها و يک رونوشت مصدق آن به هر يک از اظهارنامه هاي ديگر بايد ضميمه شود.
پس از ارسال مدارک و آگهي نوبت اول ، بايد هزينه حق الثبت و روزنامه رسمي اول از طريق سامانه پرداخت گردد. چنانچه ظرف مدت يک ماه از انتشار آگهي نوبت اول ، دعوي يا اعتراضي نسبت به علامت وجود نداشته باشد مي توان نسبت به آگهي نوبت دوم اقدام نمود. در روزنامه رسمي مفاد اظهارنامه و شکل علامت و اين که براي چه طبقه و از طرف چه کسي تقاضا شده جهت اطلاع عموم آگهي مي شود.
مطابق ماده 14 قانون ثبت علائم تجاري مدت اعتبار علامت ثبت شده به مدت ده سال تعيين شده و تمديد اعتبار آن براي دوره هاي بعد بلامانع مي باشد. چنانچه علامت ثبت شده براي مدت سه سال از تاريخ ثبت بلا استفاده بماند هر شخص ذينفع مي تواند ابطال آن را از قانونگذار درخواست نمايد و نسبت به ثبت آن برند اقدام کنند.